Dekadensi Moral Siswa Sekolah: Telaah Faktor, Dampak, dan Solusi Pendidikan Karakter
Published:
2025-07-30 — Updated on 2025-08-14Versions:
- 2025-08-14 (2)
- 2025-07-30 (1)
Abstract: The moral and ethical crisis among students has become an increasingly alarming issue in the field of education. The rising number of ethical violations in schools, including verbal and physical violence among students, reflects a weakened internalization of moral values. This phenomenon is influenced by multiple factors such as parenting styles, peer pressure, globalization, and high academic demands. These conditions not only have a detrimental impact on the individuals involved but also disrupt the learning environment and social dynamics within the school. This study aims to identify the root causes of students’ moral and ethical decline and to formulate strategic solutions to address the issue. The research method employed is a literature review by analyzing various scholarly sources related to morality in education. The findings indicate that character education is an effective and relevant solution in shaping ethically responsible students. Character education must be holistically integrated both at school and at home through modeling, habituation, and collaborative efforts among stakeholders. With a continuous and comprehensive approach, it is expected to cultivate a young generation that excels intellectually and upholds strong moral integrity.
Keywords: Moral Crisis, Student ethics, Character Education, Moral Values, Character Development
Abstrak: Krisis etika dan moral di kalangan siswa merupakan permasalahan yang semakin mengkhawatirkan dalam dunia pendidikan. Meningkatnya kasus pelanggaran etika di lingkungan sekolah, seperti kekerasan verbal dan fisik antar siswa, mencerminkan lemahnya proses internalisasi nilai-nilai moral. Fenomena ini tidak terjadi secara tunggal, melainkan dipengaruhi oleh berbagai faktor seperti pola asuh keluarga, tekanan dari teman sebaya, dampak globalisasi, serta tuntutan akademik yang tinggi. Kondisi tersebut tidak hanya memberikan dampak negatif bagi individu yang terlibat, tetapi juga mengganggu iklim pembelajaran dan kehidupan sosial di sekolah. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi penyebab utama krisis moral dan etika siswa, serta merumuskan solusi strategis untuk mengatasinya. Metode yang digunakan adalah studi literatur dengan menganalisis berbagai sumber ilmiah terkait isu moralitas dalam pendidikan. Hasil kajian menunjukkan bahwa pendidikan karakter merupakan solusi yang efektif dan relevan dalam membentuk pribadi siswa yang beretika. Pendidikan karakter perlu diintegrasikan secara menyeluruh baik di lingkungan sekolah maupun keluarga, melalui keteladanan, pembiasaan, dan kerja sama antar pihak. Dengan pendekatan yang holistik dan berkelanjutan, diharapkan mampu membentuk generasi muda yang tidak hanya cerdas secara intelektual, tetapi juga kuat secara moral.
Kata kunci: Krisis Moral, Etika Siswa, Pendidikan Karakter, Nilai Moral, Pembentukan Karakter
this is footer
The FKIP University of Mataram Journals is Open Access Journals provides quality journal publication services to documenting and preserving scientific article from the results of your research