Abstract: This study aims to analyze the impact of using the Quizizz platform on student engagement in the learning process. Student engagement is a critical factor in determining the quality of learning, encompassing active participation, interest in the material, and learning motivation. This research employs a quantitative approach with a quasi-experimental design, involving two groups of students: an experimental group using Quizizz and a control group using conventional teaching methods. Data were collected through student engagement questionnaires and classroom observations. The findings reveal that the use of Quizizz significantly enhances student engagement compared to conventional methods. The average engagement score in the experimental group increased from 2.8 to 4.1 after using Quizizz, while the control group showed only a slight improvement. The most significant increases were observed in active participation and interest in the material, while learning motivation also improved, albeit to a lesser extent. This study concludes that Quizizz is an effective learning tool for enhancing student engagement and creating a more interactive and enjoyable learning environment. Recommendations are provided to educators and curriculum developers to incorporate this platform into teaching practices to improve the quality of student engagement.
Keywords: Student Engagement, Quizizz Platform
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh penggunaan platform Quizizz terhadap keterlibatan mahasiswa dalam proses pembelajaran. Keterlibatan mahasiswa merupakan faktor penting dalam menentukan kualitas pembelajaran, yang meliputi partisipasi aktif, ketertarikan terhadap materi, dan motivasi belajar. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan rancangan eksperimen semu, melibatkan dua kelompok mahasiswa, yaitu kelompok eksperimen yang menggunakan Quizizz dan kelompok kontrol yang menggunakan metode pembelajaran konvensional. Data dikumpulkan melalui kuesioner keterlibatan mahasiswa dan observasi kelas. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan Quizizz secara signifikan meningkatkan keterlibatan mahasiswa dibandingkan metode konvensional. Rata-rata skor keterlibatan mahasiswa pada kelompok eksperimen meningkat dari 2.8 menjadi 4.1 setelah penggunaan Quizizz, sedangkan kelompok kontrol hanya mengalami sedikit peningkatan. Peningkatan terbesar terlihat pada partisipasi aktif dan ketertarikan terhadap materi, sedangkan motivasi belajar juga meningkat namun dalam tingkat yang lebih rendah. Penelitian ini menyimpulkan bahwa Quizizz merupakan alat pembelajaran yang efektif dalam meningkatkan keterlibatan mahasiswa dan menciptakan suasana pembelajaran yang lebih interaktif dan menyenangkan. Saran diberikan kepada pengajar dan pengembang kurikulum untuk memanfaatkan platform ini dalam proses pembelajaran guna meningkatkan kualitas keterlibatan mahasiswa.
Kata kunci: Keterlibatan Mahasiswa, Platform Quizizz
this is footer
The FKIP University of Mataram Journals is Open Access Journals provides quality journal publication services to documenting and preserving scientific article from the results of your research