Abstract: Character formation as a process of developing and strengthening traits, behaviors and values to
form one's personality. This research aims to analyze the role of empiricism philosophy in student character
building by identifying through environmental factors. The school of empiricism developed by John Locke
emphasizes that individual development is more influenced by environmental factors than innate factors.
The literature review method is used in this research. Data obtained through Google Scholar and using the
Publish or Perish application contained 200 articles. After going through the selection process in accordance
with 38 articles, of these 10 articles can be accessed. The results showed that students' character building is
strongly influenced by direct experiences gained from the family, school, and community environments. The
family environment as the first place to learn moral and social values plays an important role in forming the
basis of student character. The role of teachers and social interactions in the community are also important
factors in shaping student character. This research concludes that concrete experience is more effective in
shaping students' character than theoretical learning.
Keywords: Empiricism formation, Charcter thinking, Character education
Abstrak: Pembentukan karakteristik sebagai proses pengembangan dan penguatan sifat, perilaku dan nilai
nilai untuk membentuk kepribadian seseorang. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis tentang peran
filsafat empirisme dalam pembentukan karakter siswa dengan mengindentifikasi melalui faktor lingkungan.
Aliran empirisme yang dikembangkan oleh John Locke menekankan bahwa perkembangan individu lebih
dipengaruhi oleh faktor lingkungan daripada faktor bawaan. Metode literature riview digunakan dalam
penelitian ini. Data yang diperoleh melalui Google Scholar dan menggunakan aplikasi Publish or Perish
terdapatkan 200 artikel. Setelah melalui proses seleksi sesuai dengan terdapat 38 artikel, dari jumlah tersebut
10 artikel dapat diakses. Hasil penelitian menunjukkan pembentukan karakter siswa sangat dipengaruhi oleh
pengalaman langsung yang diperoleh dari lingkungan keluarga, sekolah, dan masyarakat. Lingkungan
keluarga sebagai tempat pertama untuk belajar nilai moral dan sosial berperan penting dalam
membentukan dasar karakter siswa. Peran guru dan interaksi sosial di masyarakat juga menjadi faktor
penting dalam membentuk karakter siswa. Penelitian ini menyimpulkan bahwa pengalaman konkret lebih
efektif dalam membentuk karakter siswa dibandingkan dengan pembelajaran teoritis.
Kata kunci: Pembentukan empirisme, Pemikiran karakter, Pendidikan karakter
this is footer
The FKIP University of Mataram Journals is Open Access Journals provides quality journal publication services to documenting and preserving scientific article from the results of your research