Abstract:
Early reading and writing skills are very important for first grade elementary school students as a basis for language skills. Ideally, first grade students are already able to master these skills well. However, the reality shows a gap, where some students have difficulty in early reading and writing. This study aims to describe the early reading and writing skills of two first grade students and the factors that influence them. The method used is descriptive qualitative with observation and interview methods. The results of the study showed that students' lack of reading skills can be seen from their limited mastery of letters (only recognizing a few initial letters), inability to combine letters into syllables or meaningful words, low phonemic abilities, and inability to read simple sentences. Furthermore, in terms of writing, the two students are also not yet able to write independently, even to write their own name they still need direction and visual examples from the teacher. In addition, they have difficulty in bolding letters, copying writing, and showing fine motor skills that have not developed optimally. The factors that influence early reading and writing skills include: 1) Lack of motivation and interest in learning which makes students passive and unenthusiastic in participating in learning, 2) Minimal family and environmental support, which causes students to be less accustomed to literacy activities at home and tend to rely on the direction of others; and 3) Not attending preschool education (PAUD/TK).
Keywords: Reading, Writing, Beginning
Abstrak:
Keterampilan membaca dan menulis permulaan sangat penting bagi siswa kelas I SD sebagai dasar kemampuan berbahasa. Idealnya, siswa kelas 1 sudah mampu menguasai keterampilan tersebut dengan baik. Namun, realitanya menunjukkan kesenjangan, di mana beberapa siswa mengalami kesulitan dalam membaca dan menulis permulaan. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan kemampuan membaca dan menulis permulaan pada dua siswa kelas I serta faktor yang mempengaruhinya. Metode yang digunakan adalah kualitatif deskriptif dengan metode observasi dan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan kurangnya keterampilan siswa dalam membaca terlihat dari terbatasnya penguasaan huruf (hanya mengenal beberapa huruf awal), ketidakmampuan menggabungkan huruf menjadi suku kata atau kata bermakna, rendahnya kemampuan fonemik, serta tidak mampumembaca kalimat sederhana. Selanjutnya dalam aspek menulis, kedua siswa juga belum mampu menulis secara mandiri, bahkan untuk menulis nama sendiri masih memerlukan arahan dan contoh visual dari guru. Selain itu, mereka kesulitan dalam menebalkan huruf, menyalin tulisan, serta menunjukkan kemampuan motorik halus yang belum berkembang secara optimal. Adapun faktor-faktor yang memperngaruhi keterampilan membaca dan menulis permulaan tersebut meliputi: 1) Kurangnya motivasi dan minat belajar yang membuat siswa pasif dan tidak antusias dalam mengikuti pembelajaran, 2) Minimnya dukungan keluarga dan lingkungan, yang menyebabkan siswa kurang terbiasa dengan aktivitas literasi di rumah dan cenderung bergantung pada arahan orang lain; dan 3) Tidak mengikuti pendidikan prasekolah (PAUD/TK).
Kata Kunci: Membaca, Menulis, Permulaan
this is footer
The FKIP University of Mataram Journals is Open Access Journals provides quality journal publication services to documenting and preserving scientific article from the results of your research